Inwoners regio IJmond hechten bovengemiddeld veel belang aan milieu en innovatie

Door: Jan Pronk

IJMOND - In een recent onderzoek (juni 2017) vroeg de provincie Noord-Holland aan 1400 inwoners naar het belang dat zij hechten 
aan verschillende uitdagingen die op de provincie afkomen en om afwegingen te maken voor de toekomst. 
Inwoners van de regio IJmond blijken bovengemiddeld gericht te zijn op natuur en milieu. 
74% van de IJmonders vindt het (zeer) belangrijk om te investeren in de kwaliteit van het zwem- en drinkwater, tegen 64% van alle Noord-Hollanders. 
Voor lucht- (78%) en bodemkwaliteit (75%) en een 'gezonde voedselproductie' (75%) is dat ook steevast 5 tot 10% meer dan in de rest van de provincie. 
Daarnaast is IJmond meer dan andere regio's gericht op innovatie. Maar liefst 74% vindt investeren in digitale infrastructuur (zeer) belangrijk, tegenover 54% van alle Noord-Hollanders.

Algemene resultaten onderzoek (voor heel Noord-Holland)

Wanneer gevraagd wordt welk belang mensen hechten aan de verschillende uitdagingen die tussen nu en 2050 op de provincie afkomen verkiest een ruime meerderheid (60 tot 76%) investeren in de kwaliteit van het grondwater, schone lucht, schoner openbaar vervoer en 'geen hinder van Schiphol en andere industrie' boven andere, economisch wellicht aantrekkelijkere, maar ook meer 'vervuilende' beleidsopties.Duidelijk is ook dat Noord-Hollanders voor de toekomst van de provincie veel belang hechten aan het behoud van gemeenschappelijke voorzieningen zoals dorpswinkels, scholen, sportclubs en zorgvoorzieningen, en zaken als luchtkwaliteit, een groene leefomgeving en een gezonde voedselproductie.

 Over de campagne Jouw Noord-Holland

Na de zomer van 2018 wordt in de Omgevingsvisie NH2050 vastgelegd, hoe Noord-Holland om zal gaan met belangrijke uitdagingen als verstedelijking, klimaatverandering en nieuwe vormen van mobiliteit. Dit najaar bepalen Gedeputeerde Staten en Provinciale Staten de hoofdlijnen.Onder de naam 'Jouw Noord-Holland' kan iedereen hierover meedenken en -praten. In twee kwantitatieve onderzoeken is een representatieve groep van zo'n 3.000 Noord-Hollanders bevraagd. In huiskamergesprekken in elke regio en op de evenementen Bevrijdingspop Haarlem en SAIL Den Helder gingen Gedeputeerden in gesprek met ongeveer 500 Noord-Hollanders. 

De Facebookpagina Jouw Noord-Holland heeft inmiddels 6.000 volgers en bereikte tot nu toe circa 650.000 unieke personen.

advertenties

Bloemsierkunst De Duinroos
Lenary.nl
goedbegin.eu
Startpagina24.com
LEQUAL Online Marketing