Kees Ridder draagt slagersbijl over aan Michel Kokkelkoren

Door: Bos Media Services

Beverwijk - Zo’n tweeënveertig jaar lang runde Kees Ridder (69) zijn slagerij in winkelcentrum Beverhof. Vanaf de allereerste dag in 1981 tot op de dag van vandaag bedient het bedrijf een groot aantal klanten, zowel particulier als zakelijk. De term 'Vlees van Kees' raakte uiteindelijk zo ingeburgerd in Beverwijk, dat Ridder besloot om er zijn slogan van te maken. Per 1 mei 2023 wordt Michel Kokkelkoren (50) de nieuwe eigenaar.  Hij runde eerder slagerijen in Callantsoog en Hoorn. De naam Ridder blijft echter in Beverwijk op de gevel staan.

Het was voor Kees Ridder in 1981 een hele uitdaging om de slagerij in winkelcentrum Beverhof nieuw leven in te blazen. De vorige eigenaar deed geen goede zaken en sloot uiteindelijk de deuren. ,,Ik nam dus een dichte zaak over, maar met een opstartperiode van twee maanden en een goede advertentiecampagne in de lokale krant kwam het goed.’’ Ridder was op dat moment zelf al zo’n vijf jaar als zelfstandig ondernemer in het slagersvak actief. Zijn eerste eigen slagerij bevond zich aan de Van Woustraat in Amsterdam, waar hij met drie personeelsleden van start ging. In vijf jaar tijd wist hij de onderneming flink te laten groeien. Na het eerste lustrum was het tijd om verder te kijken en toen hij ontdekte dat in Beverwijk een winkel te koop stond op een prima locatie, was de keuze snel gemaakt. In de beginperiode was het bedrijf alleen van woensdag tot en met zaterdag geopend, maar desondanks werd al direct een omzet van 27.000 gulden gedraaid. Voor die tijd was dat een uitstekende omzet, die voor hem de bevestiging vormde dat hij de juiste keuze had gemaakt.

Hoewel het ondernemerschap Kees wel is toevertrouwd, ging lang niet altijd alles van een leien dakje. Met name de leegloop in het winkelcentrum zo’n tien jaar geleden speelde de slagerij parten: ,,Uiteindelijk waren er nog maar zeven winkels over. De verbouwing werd steeds maar uitgesteld en het winkelcentrum veranderde in korte tijd vier keer van eigenaar.’’ De grootschalige renovatie, die in het najaar van 2016 werd voltooid, zorgde ervoor dat de loop terug kwam. Veel langer had het allemaal niet moeten duren. Ridder: ,,Samen met de visboer ben ik in die tijd al gaan kijken naar de mogelijkheden voor een ander vestigingspunt hier in Beverwijk. Die verbouwing van de Beverhof had gewoon een jaar of vier eerder gemoeten. Maar uiteindelijk hebben we het wel gered.’’ De slagerij beleverde door de jaren niet alleen de klanten die de winkel bezochten, ook in het zakelijke circuit werden goede zaken gedaan. Bij menig tankstation verschenen de belegde broodjes van Ridder in de schappen en bij Corus (nu Tata Steel) en veel andere bedrijven werd ook volop gebruik gemaakt van de diensten van het bedrijf.

Voor Michel Kokkelkoren geldt dat hij negentien jaar geleden een slagerij opende in Callantsoog. Na verloop van tijd nam hij een slagerij in Hoorn over, waarna hij gedurende enkele jaren beide bedrijven naast elkaar leidde. Uiteindelijk koos hij ervoor zich volledig op de locatie in Hoorn te focussen. Hij slaagde erin om de omzet daar in zes jaar tijd te verdrievoudigen. Maar de slagerij groeide hierdoor inmiddels wel uit de voegen. Een zes ton kostende verbouwing werd overwogen, maar bleek nauwelijks rendabel te zijn. Het zou hem hooguit een omzetstijging van tien tot vijftien procent opleveren. ,,Als het je drie wordt afgeraden om die verbouwing uit te voeren, ga je wel nadenken’’, vertelt Kokkelkoren. Bij toeval hoorde hij tijdens een slagersbijeenkomst in Berlijn over het bedrijf van Kees Ridder, waarna hij besloot om contact te zoeken. Ridder had aanvankelijk zelf al een potentiële koper voor het bedrijf in het vizier, maar die haakte af. Het bedrijf stond daardoor nog niet formeel te koop, al werd wel naar een nieuwe koper gezocht.

Het contact kwam dus precies op het juiste moment. Na een paar gespreken waren de twee slagers eruit: Kokkelkoren zou de nieuwe eigenaar worden. Voor de vaste klanten is hij inmiddels een bekende verschijning, want hij draait al ruim een half jaar mee in het team. De twee slagers delen hun passie voor het vak en hun streven naar de allerbeste kwaliteit. Dat is goed nieuws voor de trouwe klanten, want zij kunnen er dus van verzekerd zijn dat aan de succesformule nauwelijks gesleuteld zal worden. Michel Kokkelkoren: ,,De dingen die goed zijn, moet je zo laten. Als iets beter kan, moet je dat niet laten. Je ziet dat de markt enorm is veranderd. De consument kiest steeds vaker voor gemak. Alles moet snel. Als slager moet je ervoor zorgen dat je de winkel op orde hebt, maar dat je ook online goed te vinden bent.’’ Voor veel ondernemers heeft de energiecrisis van vorig jaar er flink ingehakt. In hoeverre moet de nieuwe eigenaar vrezen voor zijn positie? ,,Het omslagpunt om een slagerij rendabel te exploiteren komt steeds hoger te liggen. Vooral de kleinere winkels zullen het steeds lastiger gaan krijgen. Toch zie ik de toekomst voor de slagersbranche zonnig in. De consument kiest voor kwaliteit en wij kunnen die kwaliteit bieden, waar een supermarkt daarin niet slaagt.’’

advertenties

Bloemsierkunst De Duinroos
Lenary.nl
goedbegin.eu
Startpagina24.com
LEQUAL Online Marketing