Krapte arbeidsmarkt maakt ruimte voor nieuwe doelgroepen

Door: Jan Pronk

IJMOND- De personeelstekorten lopen op, want de werkgelegenheid neemt toe, maar veel vacatures zijn moeilijk te vervullen. Volgens WerkgeversServicepunt Noord-Holland Noord biedt dat ruimte aan nieuwe doelgroepen om aan het werk te gaan. Namelijk mensen die een afstand tot de arbeidsmarkt hebben. Het WSP bundelt de kracht van twaalf organisaties voor arbeidsbemiddeling, zodat werkgevers één aanspreekpunt hebben voor het vinden van nieuw personeel. Omdat veel werkgevers hier nog niet van weten, is onlangs een promotiecampagne gelanceerd: ‘WSP-NHN, het juiste gereedschap voor elke werkgever’.

‘Werkgevers in Noord-Holland Noord zijn al koplopers in het sociaal ondernemen’, vertelt Bas van Velzen van WerkgeversServicepunt Noord-Holland Noord. ‘Sociaal ondernemen is het toevoegen van maatschappelijke meerwaarde aan een onderneming. Bijvoorbeeld door duurzame producten te maken, of door werk te bieden aan mensen met een arbeidshandicap, of aan vluchtelingen met een verblijfsvergunning.’

Werving en selectie

Volgens het WSP is het aanspreken van deze doelgroepen een manier om personeelstekorten op te lossen. Het is in de praktijk echter moeilijk om de juiste mensen te vinden. Van Velzen: ‘Daarom hebben we met twaalf organisaties de krachten op het gebied van arbeidsbemiddeling gebundeld. In het WSP-NHN werken gemeenten, UWV en de sociale-werkvoorzieningsbedrijven samen om mensen met een uitkering duurzaam aan werk te helpen. Zo is er één aanspreekpunt voor werkgevers die op zoek zijn naar personeel. We hebben het grootste aanbod werkzoekenden in Noord-Holland Noord en selecteren voor werkgevers kosteloos de juiste kandidaten.’

WSP biedt daarnaast advies over allerlei mogelijkheden, zoals proefplaatsing, detachering, jobcoaching en meer. Ook voor informatie over financiële voordelen als loonkostensubsidie en premiekortingen kunnen werkgevers bij WSP-NHN terecht.

Gereedschap

Om meer werkgevers bewust te maken van het aanspreekpunt is onlangs de nieuwe promotiecampagne ‘WSP-NHN, het juiste gereedschap voor elke werkgever’ gestart. Zo wordt onder meer de werkwijze in beeld gebracht met een campagnefilmpje en deelt WSP-NHN ‘toolboxen’ met informatie uit aan ondernemers. Bas van Velzen: ‘Werkgevers staan bij ons centraal en we bieden hen altijd maatwerk. We zijn, kortom, het juiste gereedschap voor elke werkgever.’

advertenties

Bloemsierkunst De Duinroos
Lenary.nl
goedbegin.eu
Startpagina24.com
LEQUAL Online Marketing