Levendige discussie over toekomst Breestraat

De vier opgestelde varianten voor de herinrichting van de Breestraat.

BEVERWIJK - Het initiatief van het college om een enquête te houden en aan de bewoners te vragen welke van de vier opgestelde varianten voor herinrichting van de straat zij het mooist vinden, valt in goede aarde. Dat bleek donderdagavond tijdens de raadscarrousel.

Ondernemers, inwoners en raadsleden verzamelden zich in de raadzaal om hierover met elkaar te praten. De uitkomsten van de gehouden enquête werden kort teruggekoppeld. Daarbij werd ook kritiek geleverd, want als een variant op voorhand niet kan, dan moet deze ook niet worden opgenomen in de enquête, zo vonden velen. Het ging hier om verkeersvariant 4, waarin tweerichtingsverkeer op de Breestraat mogelijk is.

Democraten Beverwijk haakte aan op de geluid van de inwoners: "Uit de enquête blijkt dat veel mensen toch tweerichtingsverkeer willen, is deze variant dan niet het onderzoeken waard?" Er zijn volgens de gemeentelijke projectleider echter genoeg redenen om dat juist niet te doen. "In de nota van uitgangspunten zullen we beargumenteren waarom wij dit vinden", kregen de aanwezigen te horen. Dit standpunt kreeg bijval van GroenLinks. "Kijk maar eens op de Gedempte Oude Gracht in Haarlem, dan zie je waarom je van de Breestraat geen tweerichtingsverkeer moet maken", aldus een woordvoerder namens die partij.

Democraten Beverwijk kwam vervolgens met een ander voorstel. De partij stelde voor om een praktijkproef te doen met het omdraaien van de rijrichting op de Breestraat en het effect hiervan te bekijken. Wethouder Tim de Rudder had wel oren naar dit voorstel. De discussie ging vervolgens over het autoluw of autovrij maken van de Breestraat. De vertegenwoordiger van de ondernemers die verenigd zijn in Stichting Centrum Beverwijk gaf aan dat zij graag een autoluw centrum zien. Het autovrij maken heeft dramatische gevolgen voor de winkeliers aan de Breestraat volgens de stichting.

Dit laatste werd bevestigd door een onderneemster uit de Zeestraat: "Minder verkeer is minder omzet. Dit hebben wij ondervonden toen de Westelijk randweg er kwam, waardoor minder mensen door de Zeestraat kwamen." De avond eindigde met complimenten voor zowel het college als de raad. Dit is de manier om tot een nieuwe Breestraat te komen aldus de aanwezige ondernemers en inwoners. Wethouder De Rudder gaf aan nu snel met de nota van uitgangspunten aan de slag te gaan, zodat de vaart erin blijft.

advertenties

Verhuis- en Transportbedrijf Johan Post
Fietspoint
Autoverzekering vergelijken
Café-Biljart Carillon
Bloemsierkunst De Duinroos
Energie vergelijken
Beverwijkse Koeriersdienst en Stadspost
Correct Autoglas
Goedkoopste Energieleverancier
TarwegrasKoning
Energie Vergelijken
Energievergelijker
Lenary.nl
Kentekencheck
Zorgverzekering vergelijken
Sim Only Check
Vergelijk Zorgverzekering 2018
goedbegin.eu
Vergelijk vaste lasten
Startpagina24.com
Ikvergelijk.nu
Online Casino Informatie