Stevige lobby resulteert in extra intercity’s op Kennemerlijn m.i.v. nieuwe dienstregeling

Door: Ab Jenema

BEVERWIJK – Met ingang van de nieuwe dienstregeling van NS per 10 december 2017 rijden er in de ochtend- en avondspits een extra intercity tussen Alkmaar, Heiloo, Castricum, Beverwijk en Haarlem.

De wethouders openbaar vervoer van Haarlem, Bloemendaal, Velsen, Heemskerk, Uitgeest, Castricum, Heiloo en Alkmaar hebben onder leiding van wethouder Dorenbos van Beverwijk een forse bestuurlijke inspanning moeten leveren om dit voor elkaar te krijgen. Na een actieve lobby van de regiowethouders in de Tweede Kamer en bij de staatssecretaris is het  overleg met NS gestart om de dienstverlening op de Kennemerlijn te verbeteren. Ook raadsleden uit de diverse gemeentes hebben hier een actieve rol in gespeeld.

Het overleg met NS heeft tot een positief resultaat geleid. Twee extra intercity’s: een aan het einde van de ochtendspits en een aan het begin van de avondspits. Meer treinstellen voor de sprinters, passend bij het aantal reizigers. Daardoor vermindert het aantal keren dat stations voorbij worden gereden, omdat de treinen overvol zijn. Een flinke verbeterslag van de uitval van materieel. Voor reizigers in de richting Leiden/Den Haag is in Haarlem een langere overstaptijd gerealiseerd.

Ook de wens om meer intercity’s in twee richtingen te laten rijden, is besproken. NS wil alleen extra intercity’s laten rijden als de sprinters structureel vol zijn. Dat houdt in dat niet alleen de zitplaatsen gevuld zijn, maar dat ook de staanplaatsen volledig benut worden. Daarom komen er na tellingen van NS nu twee intercity’s bij. NS ziet op dit moment geen reden voor verdere uitbreiding. De wethouders blijven echter het belang onderstrepen van meer treinen gedurende de dag in dit dichtbevolkte deel van de Metropool Regio Amsterdam. Het structurele overleg met NS wordt dan ook in stand gehouden en de wethouders van de gemeenten langs de Kennemerlijn blijven de ontwikkelingen goed monitoren.

Wethouder Dorenbos: “In 2015 zijn 40 intercity’s per dag geschrapt, daar zijn er nu 2 van terug. Een aardig begin, waar we NS ook dankbaar voor zijn, maar wat de regiowethouders betreft zeker nog niet het eindresultaat dat wij voor ogen hebben. Goed functionerend en voldoende openbaar vervoer per trein is essentieel om onze regio, die al erg onder druk staat wat het wegverkeer betreft, bereikbaar te houden. Voor nu en in de toekomst. Samen met NS proberen we dit voor elkaar te krijgen.”

 

advertenties

Verhuis- en Transportbedrijf Johan Post
Fietspoint
Autoverzekering vergelijken
Café-Biljart Carillon
Bloemsierkunst De Duinroos
Energie vergelijken
Beverwijkse Koeriersdienst en Stadspost
Correct Autoglas
Goedkoopste Energieleverancier
TarwegrasKoning
Energie Vergelijken
Energievergelijker
Lenary.nl
Kentekencheck
Zorgverzekering vergelijken
Sim Only Check
Vergelijk Zorgverzekering 2018
goedbegin.eu
Vergelijk vaste lasten
Startpagina24.com
Ikvergelijk.nu
Online Casino Informatie
Telefoon.nl