Weer hoog rapportcijfer voor dienstverlening van Connexxion in Haarlem-IJmond

Door: Ab Jenema

IJMOND - De resultaten uit de OV-Klantenbarometer 2017 zijn bekend gemaakt. Hiervoor zijn ruim 86.000 reizigers in heel Nederland ondervraagd. De reizigers beoordelen het busvervoer in Haarlem-IJmond met een rapportcijfer 7,7. Daarmee scoort Connexxion, net als vorig jaar, hoger dan het landelijk gemiddelde van 7,6.

De waardering voor het busvervoer wordt uitgesproken op diverse items. Het algemene reizigersoordeel op onder meer de aspecten rijstijl, netheid, klantvriendelijkheid, informatievoorziening én veiligheid ligt in dit gebied boven het landelijk gemiddelde. Samen met reisfrequentie zijn dit voor de reizigers belangrijke kwaliteitsaspecten. Connexxion is er trots op, dat zij op al deze aspecten, binnen de concessie Haarlem-IJmond, door de reizigers gemiddeld positief beoordeeld wordt.

Het door reizigers in het openbaar vervoer meest genoemde verbeterpunt is de informatie bij vertragingen. Ten opzichte van vorig jaar is er binnen Haarlem-IJmond ook op dit item een verbetering opgetreden. Met een score van 6,1 ligt de beoordeling hiervan boven het landelijk gemiddelde van 5,9. Verbetering van informatie bij vertragingen heeft de blijvende aandacht van Connexxion. Dat doen wij onder meer door de inzet van Reisinformanten. Zij informeren reizigers over onverwachte vertragingen en omleidingen. Via de (elektronische) DRIS-panelen op de halte, Connexxion-app, de Connexxion website en Twitter. Voordeel voor de reiziger is dat hij niet alleen actuele reisinformatie krijgt maar ook direct interactief vragen kan stellen.

Connexxion werkt continu aan verbetering van de dienstverlening. Zo is vorig jaar de Stappover App geïntroduceerd. Met deze app, die automatisch herkent in welke bus de reiziger zicht bevindt, ziet de reiziger op welke haltes er een overstap mogelijk is op een andere buslijn. Met één klik kan de reiziger aangeven dat hij op een bepaalde bus wil overstappen. Als de aansluitende bus kan wachten verschijnt dat op het scherm, anders verschijnt de eerstvolgende overstaptijd. Dat de service als prettig wordt ervaren blijkt onder meer uit een stijging in de beoordeling van de overstaptijd (van 6,5 naar 6,7).

OV-Klantenbarometer 2017

De OV-Klantenbarometer is het klanttevredenheidsonderzoek voor het regionaal openbaar vervoer. Het is een landelijk onderzoek naar de mening van reizigers in het stads- en streekvervoer. Het onderzoek is in de periode van eind oktober tot begin december gehouden.

 

advertenties

Bloemsierkunst De Duinroos
Lenary.nl
goedbegin.eu
Startpagina24.com
LEQUAL Online Marketing