Voorman Bintangs verruilt gitaar voor kwast

Door: Ab Jenema

IJMOND - Niet dat Frank Kraaijeveld in een hogere macht gelooft maar, zo zegt hij, het lijkt alsof zijn hand bij het schilderen als vanzelf wordt voortbewogen. Natuurlijk, het is Kraaijeveld die de regie voert, maar toch. De voorman van de Bintangs werkte de afgelopen maanden in een koortsige trance aan een immens groot panorama dat uit 27 panelen bestaat. Eind december worden alle onderdelen vanuit zijn atelier in Egmond aan den Hoef naar Beverwijk vervoerd, waar hij ter plekke bij KEK de laatste drie blanco panelen zal beschilderen. Het is een live-expositie waarbij iedereen van 2 tot 6 januari bij het Kennemer Theater naar binnen kan lopen om in de KEK-expositieruimte Frank aan het werk te zien. Tot 6 februari is het Panorama van Kraaijeveld te bewonderen. 

 

KEK houdt steevast aan het einde van het jaar enkele weken vrij. Voor speciale projecten, in het oog springende kunstenaars of spraakmakende live-evenementen waarbij Yvonne van der Lem en Jos Vervoort het voortouw nemen. Tijdens Panorama 13 in 2013 was Frank Kraaijveld een van de dertien kunstenaars die ter plekke aan de slag ging. Dat smaakte naar meer. ‘Maar nu in mijn eentje!’, dacht Frank. Niks geen ‘mansigheid’, maar gewoon, daar stonden zijn hoofd en zinnen naar. Spannend ook om deze flinke opgave op te pakken. Het onderwerp kwam bij toeval tot stand. Zwager Rob Joosten maakte in de jaren zeventig een panoramafoto van het landschap in Terziet (Limburg) waar een vriendenclub regelmatig samen op een boerderij logeert. De kleurenfoto wordt bij Kraaijeveld thuis opgeslagen en overleeft alle verhuizingen. Vorig jaar kwam KEK-voorzitter Jos Vervoort bij hem langs op het atelier en herkent in het panorama zijn geboortestreek. Frank: ‘Toevallig of niet? Terziet kent bijna niemand, behalve Jos. Dat vond ik zo leuk, dat ik meteen dit landschap als vertrekpunt wilde nemen.’

 

Het broeit en krioelt

Hoe lichtvoetig de onderwerpkeuze, des te uitputtender de uitvoering. Iedere ochtend staat Frank om zes uur op om als een nachtvlinder in het pikkedonker zijn atelier op te zoeken, in de oude kaarsenmakerij van het voormalige klooster 'Karmel' in Egmond aan den Hoef. De dikke kloostermuren dempen de ‘hele goeie’ soloplaat van broer Arti uit 1967 die hem tijdens het arbeidsintensieve proces begeleidt. Elke stap die Frank maakt vergt toewijding en geduld. Kijken, fotograferen, natekenen op dezelfde grootte, het ‘opblazen’ met een beamer, het opnieuw tekenen en dan uiteindelijk het schilderen op de panelen. Uit al deze lagen en werkzaamheden gloort nu een nieuw zwart-wit panorama. Slechts een deel waarop Frank zelf is te ontdekken, is nog figuratief, de rest is volkomen losgezongen van de oorspronkelijke foto. Waar het origineel is aangetast door de tijd, en een weemoedige waas het landschap rood kleurt, is het Panorama van Kraaijeveld springlevend en zwart-wit. Het broeit en krioelt. Alsof het landschap van de wand wil springen. De drie blanco panelen wachten op hun voltooiing. Het blijft ook nog even spannend hoe de som der delen eruit gaat zien. Niet alleen voor publiek, ook voor Kraaijveld zelf die pas voor het eerst bij KEK alle dertig panelen op elkaar zal laten aansluiten.

 

Live 2 t/m 6 januari 2017. KEK-bovenruimte in het Kennemer Theater. Openingstijden, zie www.kekbeverwijk.nl. Opening: 7 januari, 16 uur, met optreden en presentatie boek.

 

advertenties

Bloemsierkunst De Duinroos
Lenary.nl
goedbegin.eu
Startpagina24.com
LEQUAL Online Marketing