Young Art Festival 2016 Uitverkocht

Door: Ab Jenema

BEVERWIJK - Afgelopen vrijdag 15 en zaterdag 16 juli vond het Young Art Festival 2016 plaats in Park Westerhout, te Beverwijk. Twaalf jaar bestaat het festival en elk jaar groeien de bezoeker aantallen. Voor het eerst is het maximale aantal kaarten verkocht op de zaterdag. Ruim 6.500 bezoekers kwamen naar Young Art Festival om te genieten van muzikaal talent, creatieve performances, korte films, heerlijk eten en nog veel meer in een bos vol kunst.

Uitverkocht
Ruim 6500 bezochten dit jaar het Young Art Festival.  Organisator Tobías Huveneers: “Het is fantastisch om voor het eerst in de geschiedenis van Young Art Festival uit te verkopen. Voor mij was het ook opvallend dat niet alleen de bekendere namen als MY BABY en DeWolff een vol veld trokken, maar ook dat het bij bands die nog aan het groeien zijn, als DeLikt, Thijs Boontjes en Indian Askin stampvol was. Ons publiek loopt ook warm voor talent, net als wijzelf. Dus het is te gek om te merken dat onze toeschouwers nu komen voor de totale line-up in plaats van voor één naam.”

DJ-area, succesformule
Net als voorgaande jaren was de DJ-Area de plaats om te zijn als je zin had om keihard te feesten. Onder aanvoering van DJ-collectieven als Local Warriors en Spektrum XL werd er gedanst, totdat het festival sloot. Dit allemaal achter de geweldige houten setting, gemaakt door de Young Art vrijwilligers. Deze houten constructie, oftewel Der Papp, het sausje, is gemaakt door de ervaren bouwploeg van het Young Art Festival in samenwerking met jong talent.

Jong Talent
Young Art Festival is namelijk al jaren een podium voor de jongeren uit de omgeving. De jongste creative talenten hadden hun eigen fotoshoot-area en maakten deel uit van Het Circus IsErnie en speelden de muziek in voor de kunstwerken. Jongeren uit de regio hebben daarnaast meegeholpen met het opbouwen van het festival.

Nick Kolder, die verantwoordelijk is voor het binden van jongeren aan Young Art, is dan ook zeer tevreden. “Het is genieten dat onze rookies zo’n stempel hebben weten te drukken op de invulling van het terrein. Niet alleen hebben ze in grote hoeveelheden geholpen, maar ook hebben ze kwalitatief enorm veel input geleverd. Daarnaast blijf je als organisatie ook fris en vernieuwend als er ruimte is voor jonge creatieve talenten.”

Kunstaanbod
Naast muziek was ook het enorme kunstaanbod opvallend. De kunst was duidelijk gericht op de festivalgangers, die persoonlijke gedichten konden halen bij de Bosdischter, een eerste indruk konden krijgen bij “Eerste indrukken to go”, gingen knuffelen met de knuffelboom en aan het fietsen waren op de interactieve boomtrainer van #Kunsdt. Het resultaat konden de bezoekers mee naar huis nemen, of je kan jezelf terugvinden op de sociale media en in de interactieve app van het festival. Creatieve coordinator Pam Toonen: “Bij het Young Art Festival kan het publiek echt iets met de kunst en dat is volgens mij vrij uniek. Het is niet eenzijdig gerichte kunst en dat maakt het voor ons publiek des te vetter. Je bent als bezoeker van het Young Art Festival namelijk zelf onderdeel van het kunstaanbod.”

advertenties

Bloemsierkunst De Duinroos
Lenary.nl
goedbegin.eu
Startpagina24.com
LEQUAL Online Marketing